maanantai 8. lokakuuta 2012

Philip Pullman: Rehti mies Jeesus & kieromieli Kristus

Etenkin fantasiakirjailijana kunnostautuneen Philip Pullmanin Rehti mies Jeesus & kieromieli Kristus (The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ) -teoksen ensimmäiset sivut luovat odotusta Uuden testamentin evankeliumien räävittömästä parodioinnista Monty Pythonin Brianin elämä -elokuvan tyyliin. Jatko paljastuu kuitenkin yllättävän vakavamieliseksi ja pikkutarkaksi yritykseksi tarjota vaihtoehtoinen versio kristinuskon kakkosmiehen syntymästä, elämästä ja kuolemasta. Pullmanin tarinassa on tosin kyse kakkos- ja kolmosmiehistä, sillä Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä täydentää kirjassa vielä Jeesuksen Kristus-veli. Ratkaisu ei kuitenkaan ole missään nimessä rienaava, vaan Pullman on sillä pikemminkin pyrkinyt paikkaamaan lukuisia Raamatun kertomusten aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia. Kirja- tai peräti kirjailijarovioita viritteleville fundamentalisteille pelkästään tämä on ollut liikaa ja heitä on tuskin lohduttanut edes se, että monien ateistien fanittama Pullman on saanut yhden jos toisen jumalankieltäjän pohtimaan jälleen Uuden testamentin tarinoiden syntyä ja sanomaa.

Rehti mies Jeesus & kieromieli Kristus mukailee varsin tarkasti neljän evankeliumin keskeisiä kohtia. Temppelissä kasvanut nuori Maria-tyttö naitetaan huomattavasti vanhemmalle puuseppä Joosefille. Kauhistunut Joosef karttaa häpeillen nuorta vaimoaan, mutta Marian onneksi eräänä yönä tuttua nuorukaista muistuttava pelastava enkeli saapuu kuiskuttelemaan ikkunan taakse. Maria tulee raskaaksi ja synnyttää betlehemiläisessä tallissa kaksospojat. Kyseessä ei kuitenkaan ole aivan tavallinen syntymä, sillä samana yönä enkeli ilmestyy paimenille läheisellä kukkulalla ja ilmoittaa heille profeetoiden ennustaman Messiaan syntyneen.

Aluksi näyttää siltä, että vapahtajan viitta on puettava jälkimmäisenä syntyneelle lapselle, joka nimetään enteellisesti Kristukseksi. Ruumiiltaan hento Kristus on hengessä vahva ja kykenee jo nuorena poikana väittelemään temppelin pappien kanssa sekä tekemään ihmetekoja. Vanttera ja kuriton Jeesus-veli sen sijaan keskittyy tekemään kolttosia, mutta päättää lopulta seurata isäkseen kuvittelemaansa Joosefia puusepän ammatissa.

Johannes Kastajan kohtaaminen kääntää kuitenkin veljesten elämän suunnan. Johannes julistaa Jeesuksen ennustusten Messiaaksi ja Jeesus vakuuttuu kuulemastaan niin, että päättää itsekin omistaa elämänsä Jumalan sanan levittämiseen. Kristuksen osaksi jää seurata tapahtumia taustalla, mutta veljestään huolehtimaan tottuneena Kristus on edelleen sidottu Jeesukseen. Yhdessä kirjan nerokkaimmassa kohdassa Kristus matkaa erämaahan rukoilemaan vetäytyneen Jeesuksen luo ja maalaa tämän eteen vision organisaatiosta, jonka avulla taivasten valtakunnan olemus saataisiin kirkastumaan tavallisille kuolevaisille hieman helpommin. Jeesus kuitenkin torjuu ehdotuksen ja kavahtaa ajatuksesta hallita uskovaisia maallisen vallan keinoilla. Kiusauksesta selvittyään Jeesus aloittaa saarnaajan uransa vaatimattomasti paikasta toiseen kiertelemällä.

Radikaalia oppia julistava Jeesus saa nopeasti seuraajia ja myös Kristus kulkee edelleen tämän matkassa. Jeesuksen suosion kasvaessa salaperäinen muukalainen antaa Kristukselle tehtäväksi kirjata muistiin Jeesuksen opetuksia ja toimittaa tekstit hänelle. Samalla muukalainen painottaa, että historiallisia faktoja tärkeämpää on kuvata tapahtumat sen kaltaisena totuutena, joka helpottaa myöhemmin Kristuksen visioiman järjestelmällisemmän opin levittämistä. Kristus pääseekin todistamaan Jeesuksen tärkeimmät puheet ja teot sellaisena kuin ne oikeasti tapahtuivat, mutta tallentaa ne jälkipolville muunneltuina. Joitakin kertoja Jeesuksen sanat tekevät silti myös Kristukseen niin suuren vaikutuksen, että tämä ei tohdi niitä muuttaa. Muukalaisen ote Kristukseen vahvistuu jatkuvasti ja tämä saa lopulta Kristuksen pettämään pääsiäistä opetuslapsiensa kanssa Jerusalemiin viettämään saapuneen Jeesuksen. Omassakin uskossaan horjuva Jeesus alistuu kohtaloonsa, ja jotta petos olisi mahdollisimman täydellinen, on Kristukselle varattu muukalaisen suunnitelmissa rooli vielä Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Pullman on hakenut tekstiinsä raamatullista rytmiä ja jo lyhyissä katkelmissa voi tapahtua paljon. Muutamassa kohdassa yksittäiset ilmaisut vaikuttavat tosin liian moderneilta, mikä rikkoo illuusiota ajanlaskun alkuun sijoittuvasta kertomuksesta. Poikkeamien syyt selittynevät Pullmanin kritiikin kohteella, mutta lipsahdukset ovat toki voineet syntyä myös suomentajan näppäimistöltä. Kirja on kuitenkin niin täydellisen mukaansa tempaava, että pieniin virheisiin ei välttämättä edes kiinnitä huomiota. Jeesuksen ja Kristuksen välisen konfliktin avulla Pullman onnistuu kirkastamaan hyvin kristinuskon yksinkertaisen perussanoman sekä sen ympärille kasattujen prameiden puitteiden välisen epäsuhdan: Oikeamielisen Jeesuksen oppi ei ulkoista loistoa tai hiuksia halkovia opinkappaleita kaipaa ja merkityksettömiä rituaaleja toistellessaan kristityt kumartavat vain sovinnaisuutensa tähden ikuiseksi keskinkertaisuudeksi jääneen Kristuksen sekä tätä ohjaksissaan pitäneen nimettömän muukalaisen luomalle koneistolle. Rehti mies Jeesus & kieromieli Kristus jää toki jälkeen Kazantzakisin Viimeisen kiusauksen tai Saramagon Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kaunokirjallisista ansioista, mutta on silti antoisaa luettavaa älyllistä viihdettä kaipaaville. (Tuomo L)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti