Enkeli oli vaiti on
suorastaan mykistävän vaikuttava teos.
Romaani koostuu
suhteellisen itsenäisistä luvuista, joilla on oma funktionsa kokonaisuudessa. Lukujen väliset
leikkaukset ja siirtymät ovat selkeitä.
Werner Bellman kertoo kirjaan sisältyvässä esseessään, että lukuja onkin myös julkaistu irrallaan; samoin niitä on käytetty myöhempien kertomusten pohjana. Ja, että kirjan rakenne on vuosien saatossa muuttunut, siihen on lisätty lukuja ja niiden järjestystä on vaihdeltu.
Kirjan ainoa laajempi
takauma sijoittuu kirjan alkuun. Siinä kuvataan tilannetta, jolloin päähenkilö
joutui lähtemään sotaan. Hän saa kutsuntapostikortin ja lähtö tapahtuu samana
päivänä. Muutoin kirja sijoittuu sodan päättymispäivään ja sen jälkeiseen
aikaan.
Böllin teksti on
tiheää, latautunutta ja maalailevaa olematta kuitenkaan rönsyilevää. Kerronta
on suorastaan kliinisen tehokasta. Böll käyttää runsaasti tilaa kuvatakseen
kaupungin sodan runtelemaa maisemaa. Yksityiskohtia vyörytetään – tässä
sotimiseen liittyvä termi lienee paikallaan – lukijan silmien eteen
hengästyttävällä tarkkuudella. Ja rauniokaupungin näkymistä muodostuu
freskomaisen esteettisiä kuvia.
Kerronta toimii
paradoksaalisesti: toisaalta kuvataan tarkasti lohduttomuutta, toisaalta syntyy
karua kauneutta. Böll uittaakin lukijan kirjaan juuri tällaisella ympäristön
kuvauksella. Päähenkilö on ensin pelkkä hän, joka liikkuu maisemassa. Sitten
hän on tulija, sitten sotilas ja vähitellen saamme tietää Hansista myös nimen.
Kirjan alussa
törmäämme enkelipatsaaseen. Se esiintyy myös viimeisessä luvussa. Näin
muodostuu motivaatio nimelle. Lisäksi enkeli kuvannee symbolisallegorisesti
teoksen maailman kaksijakoista todellisuutta. Kaikesta hädästä huolimatta ja
sen lisäksi kirjassa on nimittäin kyse herkästä rakkauskertomuksesta, siitäkin.
Varsinaista sotakuvausta ei kirjasta löydy.
Kirjassa nostetaan
esiin myös rahaan, uskontoon sekä köyhyyteen liittyviä
teemoja. Siis:
nälkäisen ihmisen perieksistentiaalinen olemassaolon kokemus sijoittuu kyllä
miellyttävyysakselilla reilusti pakkasen puolelle. Tässä ollaankin ihmisen
perusytimen kanssa tekemisissä. Kuinka onnellisuus voi olla kaksi ihmistä,
muutama voileipä, kahvia ja riittävästi huopia.
Voi tuntua oudolta,
mutta minulle jäi kirjasta enimmäkseen positiivinen, jopa kaunis jälkikuva.
Sanon kuva tarkoituksella, sillä Böllin sotakaupunkiin liittyvät luonnehdinnat
ovat mielestäni teoksen vaikuttavinta antia. Ne muodostavat taustan, jonka
päälle ihmiskohtalot maalataan; ihmisten elämä on niin ankeaa ja turruttavaa,
että tarkka ympäristön raportointi muodostaa lohduttomuudelle vastavoiman,
pelkästään materiaalisen ulottuvuuden.
Kyse on raunioiden estetiikasta. (Petri L.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti