Jo käsikirjoitusvaiheessa napattu Pentti Saarikoski -kilpailun ykkössija
tuskin jää Tua Harnon Ne jotka jäävät -romaanin kohdalla ainoaksi palkintoseremoniaksi ja kolmekymppinen esikoiskirjailija lienee
vahvoilla, kun aletaan veikata syksyn Finlandia-ehdokkaiden nimiä.
Kirjaa ympäröivä hype on silti ansaittua, sillä vaikka Harno käyttää
moneen kertaan hyväksi havaittua sukuromaanien kaava, niin lopputulos on
ihastuttavan persoonallinen ja ammattitaidolla kirjoitettu lukupaketti,
joka monisärmäisestä rakenteestaan huolimatta kykenee puhuttelemaan
laajaa lukijakuntaa. Teoksen viehätysvoimaa selittää pitkälti se, että
Harno kirjoittaa ajan henkeen hyvin sopivasta sitoutumiskammosta
nautittavan ihmisläheisesti. Teksti on suoraviivaista ja vie liikoja
sievistelemättä perimmäisten kysymysten äärelle. Sivuja rikastaa sopiva
määrä draamaa ja päähenkilöiden elämä on muutenkin kuin särkyvästä materiaalista rakennettua. Hernkilien suvussa verenperinnön lailla
siirtyvä levottomuus on vaivannut kirjojen päähenkiöitä aikaisemminkin,
mutta se että neljä sukupolvea toistaa samaa hyvien tarkoitusten ja
vähemmän hyvien lopputulosten kehää, tuo tarinaan juuri niitä kohtalonomaisia sävyjä,
joita suurta suosiota nauttivalta kaunokirjalta vaaditaan.
Kirjassa
Harnoa itseään muistuttava Frida-Henrietta Hernkil tilittää
samanaikaisesti sekä henkilökohtaista elämäntilannettaan että sukunsa
noin sadan vuoden ajanjakson kattavaa lähihistoriaa. Aihe on tullut
Fridalle ajankohtaiseksi, kun oma opiskelijaromanssista alkanut
parisuhde vaatii suuria päätöksiä. Frida pelkää kulkevansa
esivanhempiensa epäkelpoja polkuja, sillä Hernkilien avioliitot ovat
olleet poikkeuksellisen onnettomia ja etenkin miesten kohtalona on ollut
ajautua etäälle perheestään. Näin on käynyt, vaikka etukäteen on
suunniteltu tehtäväksi jotain täysin päinvastaista. Teatterikorkeakoulussa
opiskeleva Frida tunnistaa itsessään vaaran merkit, mutta haluaa
toisaalta ripustautua Emil-rakkaaseensa. Valinta jäämisen ja lähtemisen
välillä on kuitenkin vaikeaa, koska niin lähtemisestä taiteenlajin
tehnyt isoisä kuin paikalleen jäänyt isä rikkoivat suhteissaan paitsi
itsensä, myös suuren joukoin läheisiä ihmisiä. Elämännälkäisellä isoisä
Pojulla oli kuusi vaimoa kolmella eri mantereella, mieleltään hauraalla
Raimo-isällä puolestaan yksi. Onnea kumpainenkaan ei silti löytänyt.
Hyökyaallon
lailla etenevästä Pojun tarinasta tulee Fridalle keino peilata omia ja
isänsä kokemuksia. Poju on Juha Itkosen Hetken hohtava valo -romaanin
Esko Vuoren sukulaissielu, mutta toimissaan vielä äärimmäisempi. Amerikka ei
jää pelkäksi haaveeksi, vaan houkuttelee vastustamattomasti eteenpäin
pyrkivää miestä luokseen. Vaimo ja lapset jäävät Suomeen ja lupaukset
huolenpidosta haihtuvat nopeasti mielestä. Pojun rakkaudenkaipuuseen
sisältyy kuitenkin myös aimo annos sotien jälkeistä naivia optimismia.
Tarjolla on aina vain parempaa, vaikka jo ensimmäisen Amerikassa mönkään
menneen avioliiton pitäisi soittaa varoituskelloja. Suomessa isättömänä
kasvanut Raimokin pääsee nauttimaan menestyksestä työelämässä.
Käytännönläheisestä Kerstistä löytyy vielä oiva vaimo ja Raimo vannoo
uskollisuuden ja pysyvyyden nimeen. Vakaa perheidylli kuitenkin murtuu,
kun Raimon mielenterveys alkaa järkkyä. Fridan ja hänen sisarensa
nuoruuteen kuuluvat isän vainoharhaiset sekoilut sekä paheneva
itsetuhoinen käytös. Fridalle lankeaa ensin perheen aviomiehen rooli ja
kotoa muuton jälkeen matka kohti aikuisuutta jatkuu neuroottisena ja
hikipinkona opiskelijatyttönä. Sitten kuvioihin tulee umpi-ihastunut
Emil, jolle Frida on aluksi vain Leonard Cohenin haikean rakkauslaulun
arvoituksellinen Suzanne.
Ne jotka jäävät välttää pahimmat
kaavamaisuuden karikot ja tarina maistuu loppuun saakka kirpeältä ja
elämänmakuiselta. Harno painottaa sitä, että kohtalo ei ole läheskään
aina reilu niille jotka jäävät ja heidän taakkansa on lähes
poikkeuksetta raskaampi kuin lähtijöillä. Toisaalta vielä hienompi
oivallus kirjassa on se, että lähtijätkään eivät pääse täysin irti
niistä jotka jäävät. Hyvä esimerkki tästä on, miten Raimon ja Pojun
välille kertyy vähitellen yhteistä historiaa siinä määrin, että Raimo on
lopulta ihminen, joka saattaa Pojun haudan lepoon ja tuo hänen tuhkansa
takaisin Suomeen. Pojun seikkailujen rinnalla Fridan ja Emilin tarina
tuntuu osittain vain jälleen yhdeltä nuorten menestyvien kaupunkilaisten
ihmissuhdesopalta, mutta siihenkin saadaan lopulta puhallettua tarpeeksi
jännitteitä. Loppu on sopiva yhdistelmä haikeutta ja Hernkilien uuden sukupolven myötä viriävää toiveikkuutta paremmasta. (Tuomo L)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti